Skola

Perspektiv på Barnkonventionen - Forskning, teori och praktik

30 jul: Perspektiv på Barnkonventionen – Forskning, teori och praktik

E-litteratur. I denna antologi fokuseras och diskuteras barnkonventionen som rättsligt och praktiskt verktyg utifrån olika forskningsområden och praktiska verksamheter. Bokens författare är forskare tillhörande olika vetenskapliga discipliner, varmed barnkonventionens praktiska innebörd relateras till forskning inom ämnena offentlig rätt, civilrätt, socialt arbete, rättssociologi, folkhälsovetenskap, socialmedicin och hälsopolitik, svenska som andraspråk, semiotik, utvecklingspsykologi och statsvetenskap.

Barnkonventionen - En kommentar

30 jul: Barnkonventionen – En kommentar

E-litteratur. År 2020 blir FN:s konvention för barnets rättigheter, ”Barnkonventionen”, svensk lag. Det är första gången som riksdagen har bestämt sig för att inkorporera en av FN:s konventioner för mänskliga rättigheter i svensk rätt. Detta är en utmaning för både domstolar och myndigheter – ingen vet i dag hur man kommer att tolka konventionens artiklar i det enskilda fallet. Barnkonventionen saknar helt domstolspraxis eftersom den till skillnad från Europakonventionen inte har någon domstol. Lagstiftaren har lämnat det till rättstillämparen att avgöra den exakta tolkningen av varje artikel i konventionen.

Rektorer - Om konsten att hantera motstridiga krav

12 jul: Rektorer – Om konsten att hantera motstridiga krav

E-litteratur. Vad gör rektorer, och varför? Rektorer framställs ofta som nyckel­aktörer i arbetet för bättre resultat och ökad likvärdighet i den svenska skolan. Men vilka möjligheter har de egentligen att leda och styra sina skolor? Rektorer ska implementera lagar och läroplaner, vårda professionella ideal och förmedla demokratiska värden – men därutöver ska de leda sina organisationer effektivt och konkurrera på en marknad.

Lyssna, reagera och agera - Förskolans, skolans och fritidshemmets möte med barn och elever som upplever våld

12 jul: Lyssna, reagera och agera – Förskolans, skolans och fritidshemmets möte med barn och elever som upplever våld

E-litteratur. Lyssna, reagera och agera syftar till att ge en ökad förståelse och kunskap om barn och elever som upplever våld i nära relationer. Boken handlar om hur personal i förskola, skola och fritidshem kan identifiera, bemöta och samverka kring den här formen av barnmisshandel. Innehållet i boken utgår både från författarnas egen forskning och tidigare forskning som handlar om förskolans och skolans uppdrag och utmaningar i samband med våld eller annan problematik inom familjen.

skolskjuts

12 jul: Skolskjuts

Webbutbildning 2 december. Kursen vänder sig till kommunens handläggare av skolskjutsfrågor och enhetschefer samt andra som arbetar med eller har intresse för dessa frågor. I kursen görs en genomgång av regelverket kring skolskjuts med fokus på frågor som är viktiga och aktuella i praktiken för de som arbetar med skolskjuts.